dimecres, 19 de desembre del 2012

LES 4 METÀFORES

PER QUI VAN SER CREADES?
Per Charles Crook.

LA METÀFORA TUTORIAL: L’ORDINADOR COM A TUTOR (ENSENYA)
  • Programari que reprodueix el model tradicional d’ensenyament-aprenentatge.
  • L’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’alumne.
  • Interacció entre alumne i ordinador: L’ordinador inicia, l’alumne respon i l’ordinador avalua.
  • Creació de programes tutorials: es té present la individualització del procés de l’aprenentatge.
  • S’utilitzen molt els programes  d’exercici i pràctica.
  • Ex: JClic / Entrena't per llegir / Com fer un bloc?

LA METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: L’ORDINADOR COM A ALUMNE (APREN)

LA METÀFORA DEL LABORATORI: L’ORDINADOR COM A SIMULADOR (SIMULACIONS)
  • Evolució dels sistemes tutorials.
  • Aprenentatge per descoberta d’una manera més acotada.
  • L’usuari pot manipular diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous.
  • El grau de llibertat de l’infant és més limitat que en el cas del Logo.
  • Va bé per quan no es pot fer en real.
  • Formula hipòtesis.
  • Serveix per fer comprovacions.
  • Ex: Crayon Physics / La Doctora XinxetaHipòtesis d'una plantasi seguem molt la planta què passarà? S’ha de regar un got cada dia? O dos gots diaris? Necessita la llum solar cada dia?...

LA METÀFORA DE LA CAIXA D’EINES: L’ORDINADOR COM A EINA (EXPERIMENTANT-DEDUINT)
  • L’ordinador com a eina de treball des de petits.
  • Les activitats han de ser autèntiques, relacionades amb les seves experiències i en les seves preocupacions.

Noves possibilitats expressives:
  • L’ordinador no substitueix l’experiència directa, però és un complement: d’escriure, de dibuixar, de classificar, etc. Fa aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.
  • Autors com: Jordi Vivancos, pensen que l’ordinador és més que una eina i té varies funcions. Ara fem el mateix que ja fèiem, però amb menys esforç. La seva argumentació al bloc “De les TIC a les TAC” (= http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html)

Activitat: Pensa coses que avui en dia podem fer utilitzant eines concretes i que sense els ordinadors fora impossible de fer: (l’ordinador ens fa coses diferents)
  • Es poden fer fotos amb la càmera amb més distància, més directa, jo escullo el que vull veure.
  • Saber on està la resta dels companys Four Square.
  • Esborrar i que estigui net el paper.
  • Canviar el format de la lletra.
  • Compartir un text i escriure tots a la vegada.
  • Vendre on-line.

FONTS D’INFORMACIÓ:
La informació està extreta del bloc del Jordi Simó:  http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada