PER QUI VAN SER CREADES?
Per Charles Crook.LA METÀFORA TUTORIAL: L’ORDINADOR COM A TUTOR (ENSENYA)
- Programari que reprodueix el model tradicional d’ensenyament-aprenentatge.
- L’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’alumne.
- Interacció entre alumne i ordinador: L’ordinador inicia, l’alumne respon i l’ordinador avalua.
- Creació de programes tutorials: es té present la individualització del procés de l’aprenentatge.
- S’utilitzen molt els programes d’exercici i pràctica.
- Ex: JClic / Entrena't per llegir / Com fer un bloc?
LA METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: L’ORDINADOR COM A ALUMNE
(APREN)
- L’alumne controla la màquina.
- És ell qui “ensenya” donant instruccions a l’ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
- Descoberta guiada: l’educador segueix el procés del treball de l’infant i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes.
- El nen investiga, inventa, construeix, descobreix.
- Ex: Llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic anomenat tortuga / Una evolució del llenguatge Logo és Scratch. Imagina, programa i comparteix. / Més links d’Scratch: Blog de Scratch en català, Vídeos tutorials de Scratch, Logo: un llenguatge informàtic creador d'idees poderoses.
LA METÀFORA DEL LABORATORI: L’ORDINADOR COM A SIMULADOR
(SIMULACIONS)
- Evolució dels sistemes tutorials.
- Aprenentatge per descoberta d’una manera més acotada.
- L’usuari pot manipular diversos paràmetres, però no afegir-ne de nous.
- El grau de llibertat de l’infant és més limitat que en el cas del Logo.
- Va bé per quan no es pot fer en real.
- Formula hipòtesis.
- Serveix per fer comprovacions.
- Ex: Crayon Physics / La Doctora Xinxeta: Hipòtesis d'una planta, si seguem molt la planta què passarà? S’ha de regar un got cada dia? O dos gots diaris? Necessita la llum solar cada dia?...
LA METÀFORA DE LA CAIXA D’EINES: L’ORDINADOR COM A EINA
(EXPERIMENTANT-DEDUINT)
- L’ordinador com a eina de treball des de petits.
- Les activitats han de ser autèntiques, relacionades amb les seves experiències i en les seves preocupacions.
Noves possibilitats expressives:
- L’ordinador no substitueix l’experiència directa, però és un complement: d’escriure, de dibuixar, de classificar, etc. Fa aquestes tasques de forma estimulant i eficaç.
- Autors com: Jordi Vivancos, pensen que l’ordinador és més que una eina i té varies funcions. Ara fem el mateix que ja fèiem, però amb menys esforç. La seva argumentació al bloc “De les TIC a les TAC” (= http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html)
Activitat: Pensa
coses que avui en dia podem fer utilitzant eines concretes i que sense els
ordinadors fora impossible de fer: (l’ordinador ens fa coses diferents)
- Es poden fer fotos amb la càmera amb més distància, més directa, jo escullo el que vull veure.
- Saber on està la resta dels companys Four Square.
- Esborrar i que estigui net el paper.
- Canviar el format de la lletra.
- Compartir un text i escriure tots a la vegada.
- Vendre on-line.
FONTS D’INFORMACIÓ:
La informació està extreta del bloc del Jordi Simó: http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/
Enllaç: http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada